8 juni 2011

Superbra nyheter!

Som jag berättade tidigare, har jag nu under våren skrivit min kandidat/C-uppsats. Jag lämnade in en version av den några veckor sen och började bli lite orolig eftersom min handledare inte hörde av sig. Jag hade tänkt mig, att jag måste ännu jobba på den innan jag lämnar den sista versionen in. Nå, igår frågade jag min handledare vad som situationen är och om jag kommer att bli färdig med mina studier. Jag blev otroligt överraskad då hon sa att jag inte behöver göra förändringar på texten. Sen blev jag även mer överraskad då jag fick veta att vitsorden på uppsatsen kommer att bli den högsta möjliga, alltså en 5! Ni kan tro att jag blev väldigt glad då jag fick veta detta! Tydligen har jag lärt mig nåt under de senaste fyra åren.

Så, efter ett par veckor ska det bli fest eftersom då får jag mitt betyg! :)

2 juni 2011

Dags att grilla!

Hej på er alla!

Vi har nu i ett par dagar fått njuta av vackra sommardagar och då måste man förstås vara ute. På tisdag hade jag och några kompisar årets första picknick vid Tokoistranden, som ligger nära Hagnäs torg i Helsingfors. Med oss hade vi bland annat baguette, ost och en superbra humör. Oj vad roligt det var!

Bland de bästa saker med sommaren är att man får laga mat i grillen! Och det har jag gjort igår och idag. Igår blev det (själv)marinerade kycklingfiléer, äggplanta, zucchini, paprika, majs och halloumi. Idag grillade jag ytterfilé (nöt) med teriyaki-krydd, zucchini och blåmögelostfyllda champinjoner. Verkligen gött!




Innan jag tog in rollen som grillmästare solade jag lite grann. Min kära bebis Zappa höll mig sällskap och tog det lika lugnt som jag:


Det är underbart att han har lärt sig att ta det lika lugnt som jag ...eller är det han som har lärt mig? ;)

27 maj 2011

Comeback!

Tjena alla!

Min goa vän Oona lurade mig till att börja/fortsätta skriva blogg på svenska, så här sitter jag nu och skriver.

Sista inlägget var nästan ett år sedan då jag hade flyttat bort från Göteborg. Vad har hänt efter det? Naja, jag är fortfarande kvar i Finland och pluggar. Jag hade tänkt mig åka utomlands igen efter den kommande sommaren men nu har jag beslutit att göra masters här i Finland.

Men ändå längtar jag till utlandet! Och förstås till Göteborg. Därför har jag planerat att göra utbyte ännu en gång, det är bara fråga om vart och när. Vi får se var jag befinner mig om ett år...

24 aug. 2010

The end

Nonniin, palauduin tosiaan Suomeen jo reilu kuukausi sitten, mutta en vain ole saanut aikaiseksi tehdä minkäänlaista päätöskirjotelmaa (jos sellasta nyt kukaan ees kaipaa :P).

Heinäkuun lopulla kävin tosiaan tyhjentämässä rakkaan huoneeni Kjellmansgatanilla, ja oli kyllä haikea fiilis kun jälkeen jäi se alastoman tyhjä huone, joka vuosi sitten tervehti tätä vaihtaria. Tuntuu ihan uskomattomalta, että siitä on jo vuosi kun vasta muutin sinne ja koko vaihtoreissu oli vasta edessä. On ihanaa olla taas Suomessa, mutta kuitenkin on nyt sellainen kutina, että vuoden päästä voisin taas lähteä maailmalle kokeilemaan siipiä - määränpää ei kuitenkaan ole vielä tiedossa. Suomeen palatessa huomasin sen, että kyllä täällä on se koti, ja tuntui hyvältä palata takaisin. Onhan tässä vähitellen myös tullut ikävä Göteborgiin, mutta kaikki hyvä loppuu aikanaan ja onneksi on hurja läjä kuvia sekä muistoja tallella kaikesta koetusta.

Nyt on kuitenkin taas vähitellen aika ottaa opiskelut ihan vakavasti ja tavoitteena olisi nyt vihdoin ja viimein tämän vuoden aikana saada kandin opinnot kasaan. Se pirullinen prosemman tekeminen odottelee sitten keväällä.

Tämän vaihtari lopettaa raportoinnin näihin kuviin ja näihin tunnelmiin!
Ha de gött!

14 juli 2010

Lähtötunnelmissa

Jääköön nyt pois tuo festarikatsaus, tiivistäen voisin sanoa että oli mahtava reissu ja hienoa nähdä mm. The Strokes livenä. Mutta sitten muihin asioihin.

Juhannus tuli ja meni, Göteborg oli Helsingin tapaan hiljainen kun suurin osa asukkaista ilmeisesti karkasi mökkeilemään. Tehtiin kavereiden kanssa hyvää ruokaa ja syötiin pihalla, myöhemmin mentiin Slotsskogeniin jatkamaan iltaa Nordjobbareiden kanssa (yksi vaihtareista on täällä kanssa töissä yhden kuukauden, joten sitä kautta tutustuttiin noihin jobbareihin).

Tanssittiin perinteisesti juhannussalon ympäri Slotsskogenissa


Juhannuksen jälkeen oon viettäny aikaa lähinnä hengaten puistossa, rannalla tai jossain muualla kavereiden kanssa. Käytiin pelaamassa minigolfiakin viime viikolla. Aika vähän on tullut kotona kykittyä, etenkin nyt kun on ollut kuuma (täällä ei tosin olla päästy ihan yhtä korkeisiin hellelukemiin kuin Suomessa). Esimerkiksi pari viikkoa sitten pyöräiltiin kaverin kanssa n. 40 minuuttia pois keskustasta eräälle rannalle, se oli sellanen kiva "äkkilähtö". Nyt tässä onkin enää muutama päivä jäljellä Götessä oleilua, saa nähä mitä tässä vielä keksii.

Delsjön


Askimsbadet, jonne pyöräiltiin Jennin kanssa


Tämä vaihtovuosi lähenee tosiaan vauhdilla loppuaan ja fiilikset menee laidasta laitaan. Ikävä koto-Suomeen on jo kova, sitä alkaa tosiaan kaipaamaan äidinkielensä puhumista kaikkialla ja tietenkin sitä perhettä ja niitä kavereita (ja Zappaa!) kaipaa hirmuisasti. Alkaa myös vähän kyllästyttämään uusille ihmisille Suomi-tapauksena oleminen. Mutta sitten taas toisaalta on haikea olo kun täytyy jättää vilkas vaihtarielämä taakseen kun yksi jakso elämästä päättyy. Pitää opetella taas elämään normaalia arkea kun palaa täältä, ja se voi tuntua aluksi haastavalta. Ja kova ikävähän tähän kaupunkiin varmasti tulee, etenkin kun näin kesällä täällä on niin viihtyisää ja ihmiset iloisia!

Lopetan tämän päivityksen saaristolaismaisemaan Saltholmenista!


23 juni 2010

Skotlantia

Noniin, nyt ollaan kotiuduttu taas maailmalta ja ehkä voimatkin tässä vähitellen palailevat. Oli aika hullu fiilis palata Skotlannista ja viettää vain pari päivää täällä Götessä ennen kun oli taas aika vaihtaa maisemaa. Ja se oli todellakin positiivisella tavalla hullua. Koitan tähän nyt raapustella jonkin sortin matkakuvausta Skotlannista, Saksan reissusta kirjoittelen myöhemmin.

Eli tosiaan keskiviikkona 9. kesäkuuta lähdimme matkaan City (lausutaan shitty) Airportille, joka sijaitsee keskellä peltoa ja kaukana kaukana citystä. Päätimme mennä julkisilla, koska olemme pihejä vaihtareita. Kiitos tietöiden myöhästyimme vaihtobussista, joten löysimme itsemme reilun matkan päästä kentältä ja seuraavan bussin olisi määrä tulla tunnin kuluttua, joka olisi meille liian myöhäistä. Päätimme kävelle jonkun matkaa, mutta hetken talsittuamme totesimme, että se ei todellakaan käy päinsä. Taksiakin koitettiin soitella, mutta ei saatu autoa koska ei tiedetty tarkkaa osoitetta. Lopulta keksittiin liftata, ja eräs erittäin ystävällinen nainen otti meidät kyytiinsä ja kuskasi kentälle (matkaa oli autolla ehkä nelisen minuuttia). Ehdittiin siis kentälle ajoissa ja pystyimme vihdoin rauhoittumaan kunnolla.

Rakas Ryanair oli jälleen kerran ajoissa ja Glasgow'n kentältä otimme bussin jolla suhasimme kohti keskustaa. Majapaikkana Glasgow'ssa oli kahden yön ajan ihana McLay's Guest House, jossa meillä oli neljän hengen huone ja hintaan sisältyi skottilainen aamiainen. "Hostelli" oli aivan mahtava, lakanat ja pyyhkeet sisältyivät hintaan ja muutenkin aivan valloittava paikka - ja hintakin oli vain n. £12!

Näkymä huoneesta kauniille takapihalle...


Glasgow kaupunkina ei ole mikään kuvankaunis, vaan enemmänkin karu ja jylhähkö. Rakennukset ovat likaisen harmaita ja tiilistä rakennettuja, mutta jollain tavalla kuitenkin kiehtovia. Ihmiset oli todella mukavia ja paikallisten kanssa jutelessa huomasi välillä selkeää vastakkainasettelua Edinburghin kanssa.


Noh, kuitenkin, oltiin saatu hyviä vinkkejä eräältä Götessä olleelta skottilaiselta vaihtarilta siitä, minne kannattaisi mennä, ja ne osuivatkin nappiin. Söin ehkä elämäni parhaan hampurilaisen paikassa nimeltä Ketchup, menkää sinne ihmeessä jos joskus löydätte kyseisen ravintolan (niitä oli muutama muuallakin Skotlannissa), aivan uskomattoman maukasta ruokaa hyvään hintaan! Muutenkin alue, jossa kyseinen ravintola sijaitsi, oli oikein mukavan tuntuista. Maistelimme myös skottilaisia viskejä eräässä pubissa, jossa soitti pieni kolmihenkinen bändi perinteistä musiikkia joten pubissa oli oikein ihana tunnelma. Kaiken kruunasi pubissa palloileva vehnäterrieri, jolla oli tasan yhtä eksynyt perusilme kuin Zapallakin aina on!

Byre's Road


Ashton Lane - baareja ja ravintoloita (Ketchup!)


Argyll Street - kaupungin shoppailukatu


Perjantaina otimme bussin ja vaihdoimme maisemaa Edinburghiin, jossa olimme yhden yön. Heti kaupunkiin saapuessa huomasi suuren eron Glasgow'hun, Edinburgh on nimittäin aivan uskomattoman kaunis! Kaupunkia ympäröi todella hienot maisemat ja kaupungin vanha osa on upeaa nähtävää. Paikka ei niinkään ensinäkemältä vaikuttanut mitenkään menomestalta, mutta ei me oikeastaan yritetty lähteä bilettämään Edinburghin yöhön. Kaupunkiin tutustuessamme päätimme kiivetä kaupungin laidalla sijaitsevalle kukkulalle katsomaan maisemia. Kiipeäminen oli yllättävän helppoa ja näkymät olivat aivan uskomattomat. Harmi vaan, että kuvissa nämä mahtavat maisemat eivät todellakaan ole yhtä vaikuttavat.

Kukkula, jolle kiivettiin


Edessä näkyy kaupungin vanha puoli ja vasemmalla tuo kyseinen kukkula


Edinburghin linna jäi tällä reissulla näkemättä, koska se oli mennyt jo kiinni ennen kuin ehdimme sinne asti. Noh, oli se vakuuttava ulkopuoleltakin! Vanhan kaupungin puolella olisi hyvin voinut sompailla tunteja ja välillä lepuutella jossain monista pubeista, mutta meillä meni tosiaan aika iso osa ajasta kiipeillessä. Ehdimme kuitenkin päivällä nautiskella salaattia puistossa kauniissa, aurinkoisessa kelissä. Illalla palasimme hostelliin ja kaksi meistä lähti kuitenkin katsastamaan kaupungin yöelämää sillä aikaa kun meikäläinen jäi kaverin kanssa katsomaan leffa hostellille. Hostellista täytyykin sanoa sen verran, että sekin oli älyttömän hauska paikka! Paikasta löytyi baari, leffahuone, netttikahvila ja ties mitä. Oli oikein viihtyisää, vaikka huoneessa olikin pirun kylmä (tyypilliset brittiläiset ikkunat eivät oikein eristäneet kylmää).

Wanhaa kaupunkia


Silta vanhan ja uudemman puolen välillä


Lauantaina iltapäivällä palasimme taas Glasgow'hun, heivasimme kamat säilytykseen ja lähdimme vielä kerran katsastamaan kaupunkia muun muassa tekemällä viimeisiä shoppailuja. Syötiin puistossa fish&chips ja mentiin mukavaan pubiin katselemaan fudismatsia olusen kera. Koska emme olleet ottaneet viimeiseksi yöksi hostellia, päätimme tanssia The Flying Duck - nimisessä yökerhossa läpi yön ja ottaa viimeisen bussin lentokentälle. Kentällä saimme nauttia viitisen tuntia ihanaa lentokenttäelämää mm. torkkumalla penkillä. Paluulento olikin taas nopeimpia ikinä, kun kaikki neljä nukahti jo ennen koneen nousemista ja sitten herättiinkin jo Göteborgista. Kyllä taas maittoi uni kun pääsi kellahtamaan omaan sänkyyn!

Kaiken kaikkiaan Skotlannin reissu oli mukava piristysruiske hemtentan tekemisen jälkeen, ja lähtisin kyllä mielelläni uudestaankin. Ja on se skottiaksentti vain jotain niin kovin kiehtovaa ja ihmisetkin olivat erittäin mukavia! Ensi kerralla voisi tehdä jonkinlaisen retken pois kaupungista ihailemaan maisemia. Lähtekää ihmiset Skotlantiin!

Hampurista ja Hurricanesta selostan tosiaan hieman myöhemmin, jottei tämä päivitys paisu aivan mammuttimaisiin mittoihin!

Cheers!


9 juni 2010

Loma häämöttää!

Nonniin, nyt on sitten se hemtentan pirulainen saatu tehtyä ja lähetettyä opettajalle eilen kello 23.50. Nyt pitää vain pitää peukkuja pystyssä että se menee läpi ja saan kipeästi tarvitsemani pojot! Tulipahan ainakin todella ahkera olo kun sain tuon tehtyä. :) Vielä yksi kouluhomma pitäisi tehdä, nimittäin tanskan kurssia varten. En läpäissyt kirjallista osuutta tentistä, joten opettaja pyysi kirjottamaan 3 sivua parista romaanista. Deadline on viikon päästä, joten sitä kirjotellaan sitten kun kotiudun Glasgowsta.

Ja nyt pääsenkin varsinaiseen aiheeseeni, eli huomenna lähdemme tytsyjen kanssa matkalle, kohteena GLASGOW ja EDINBURGH! Tämä vaihtari on jo vuosikausia haaveillut matkasta Skotlantiin muun muassa kuuntelemaan aitoa skottiaksenttia ja nyt kun sinne suunnalle oli halpoja lentoja niin mehän ostettiin liput. Huomenna siis suuntaamme taas peltojen keskelle City Airportille ja kapuamme RyanAirin ihanaan koneeseen.

Nyt matkaan kuitenkin kohti höyhensaaria, huomenna pitää vielä aamulla pakatakin...

Vi hörs!